Dobre prakse SŠ Stjepana Sulimanca
Iako je jedna od najmlađih škola u Hrvatskoj, Srednja škola Stjepana Sulimanca Pitomača danas je u mnogočemu primjer drugima i u potpunosti ispunjava smisao „Škole za život“.
Diljem Hrvatske poznata je kao škola koja je dosad povukla među najviše sredstava iz Europske unije za svoj rad, opremu, tehnologiju i razvoj, a sve kako bi učenicima omogućila da se na nastavi što više približe stvarnom životu, odnosno onom zanimanju za koje se i školuju i tako odmah budu spremni za tržište rada.
Konkretna znanja
– Dobivamo opremu, znanje, stručne izlete i ekskurzije, kako bismo putovali po Europi i učili od najboljih. Za sve naše korisnike, učenike i nastavnike sve je potpuno besplatno. Projektima smo kupili potpuno novu mehanizaciju za učenike, opremili smo naš poljoprivredni praktikum koji je bio potpuno devastiran.
Škola svake godine šalje oko 20 posto učenika u inozemstvo na praksu upravo kako bi stjecali ne samo stručna znanja već kako bi se ‘brusili’ i usavršavali strane jezike – priča nam ravnatelj Josip Ivoš koji ističe kako škola ima pravilo gledanja naprijed i ulaganja u opremu, praktikume i materijal za svih sedam zanimanja istovremeno, a za koje školuju svojih oko 280 učenika.
Nastava je zanimljiva, konkretna, a grupe do 15 učenika omogućuju nastavnicima maksimalno se posvetiti svakom učeniku i raditi na njegovim afinitetima. Školu je zato i službeno Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske proglasilo primjerom dobre prakse.
Učenici tako na nastavi u modernim automatiziranim plastenicima uzgajaju povrće koje će potom kuhari iskoristiti, a konobari poslužiti u svojem praktikumu i restoranu Stara Pivnica u Pitomači, koji je u vlasništvu škole. Na poljoprivrednim praktikumima učenici sade soju, suncokret i eko kamilicu, koristeći suvremenu poljoprivrednu mehanizaciju. Ove godine, na pitanje kada da posade eko kamilicu na 18,5 hektara zemlje, pomogla im je svemirska tehnologija. Doslovno.
Povjerenje u modernu tehnologiju
– Uređaji koje koristimo na našoj suvremenoj meteorološkoj stanici u školi isti su oni koji se koriste na Roveru koji je sletio na Mars. Koristimo se sustavom meteorološke stanice PINOVA, sa telemetrijskim sustavom dojave. Stanica prati temperaturu zraka i tla, vlažnost tla na tri dubine, vlažnost zraka, vlažnost lista, vjetar i i ostale manje važne podatke.
Senzori kakve koristi ova stanica koriste se i u NASA-i – ističe ravnatelj koji kaže kako u svakom trenutku putem računala ili pametnog telefona imaju pristup ne samo aktualnom stanju nego i bogatoj arhivi podataka. Također, mogu dobiti upozorenja za moguću pojavu različitih bolesti na različitim kulturama, ovisno o vremenskim uvjetima.
I još nešto, što su iskoristili da ove godine budu korak ispred drugih. – Na temelju arhivskih podataka možemo izraditi i predviđati plan sjetve i žetve. To smo za ovu godinu i učinili, prilikom planiranja sjetve kamilice i suncokreta.Naš server koji je prikupljao podatke posljednjih šest godina predložio nam je da sa sjetvom prošle jeseni krenemo mjesec i pol dana kasnije jer je procijenio velike padaline i poplave za svibanj – kaže ravnatelj J. Ivoš koji ističe kako im se povjerenje u tehnologiju isplatilo.
Njihova kamilica, koja je „kasnila“ u odnosu na redovno posađene, u rodila je s minimalnim gubicima, na zadovoljstvo učenika, mentora, ali i otkupljivača. Izvrsne rezultate očekuju i od suncokreta.
– Dosta se oslanjamo na modernu tehnologiju. Učimo djecu da se uz primjenu tehnologije i znanja mogu postići dobri rezultati – objašnjava ravnatelj. Sve što učenici proizvedu, nađe svoj put do tržišta, do tvrtki koje otkupljuju njihove proizvode i certificiraju ih. U samo godinu dana škola je potpisala 21 ugovor s institucijama i vodećim tvrtkama u Hrvatskoj.
– Djeci omogućujemo stjecanje onih znanja i vještina koje će im biti potrebne u životu i pomoću kojih će samostalno funkcionirati na tržištu rada. U svemu tome vidimo veliku odgovornost, da budemo prvi koji će im pomoći ‘stati na svoje noge’ – objašnjava ravnatelj Ivoš, koji kaže kako ih ujedno upoznaju s važnostima udruživanja, mjerama samozapošljavanja i osnutkom vlastite tvrtke ili OPG-a.
Prva potpora u samostalnom životu
Škola provodi veliki projekt, vrijedan 15 milijuna kuna – Zavod za povrćarstvo. – Pomoću Zavoda instalirat ćemo 40 velikih plastenika i formirati poduzetnički inkubator za poljoprivredu. Naši bivši učenici završetkom školovanja moći će dobiti plastenik na tri godine, potpuno besplatno, s plaćenim repromaterijalima i svim režijama.
Sve što zarade i proizvedu, moći će prodati na tržištu, a zarada će im ostati u cijelosti. Tako da će, nakon tri godine, možda i sami moći kupiti svoj plastenik i samostalno nastaviti raditi dalje – ponosno kaže Ivoš, ravnatelj škole koja je partner i Hrvatskoj agenciji za hranu i poljoprivredu, kao i raznih fakulteta, tvrtki i hotela.
Škola je ove godine dobila i zeleno svjetlo za projekt Ministarstva turizma, Master sommelier, vrijedan 1,8 milijuna kuna, kojim će, kaže Ivoš, obrazovati po 20 učenika za to zanimanje, kao i prekvalificirati odrasle. Ujedno, opremit će praktikum za vinarstvo (sada imaju vinski podrum u kojem proizvode crna i bijela vina) i za somelijerstvo te stvoriti vinoteku vrijednu 400 tisuća kuna.
Za sav taj uspjeh, ravnatelj hvali suradnju nastavnika, ali i roditelja. – Zajedno s učenicima i roditeljima kreiramo kurikulume, postavljamo mjerila da to bude na vrhunskoj razini.
Nastavnici koji rade s našim učenicima pažljivo su probrani, jako motivirani i radi se o vrhunskim stručnjacima u svojim područjima koji znaju kako djeci prenijeti svoje znanje. To je stvar timskog rada – dobra i kvalitetna škola nije rad pojedinca – zaključuje ravnatelj Ivoš.
(www.icv.hr, mlo)