Denis Nemčević, prvi čovjek Spider grupe: Naša je proizvodnja snažno naslonjena na obiteljska poljoprivredna gospodarstva
Spider grupa iz Pitomače danas je najveći proizvođač čaja u regiji. Portal Instore.hr razgovarao je s Denisom Nemčevićem, prvim čovjekom grupacije, o njihovim počecima i planovima za budućnost.
Kako je krenula Vaša poduzetnička priča? Kakva je bila poduzetnička klima kad ste krenuli s proizvodnjom?
– Tvrtka je osnovana 1990. godine, bilo je to vrijeme kad je poduzetništvo u Hrvatskoj bilo u samim počecima, potpuna nepoznanica. Za pokretanje privatnog biznisa bila je potrebna velika ambicioznost, hrabrost i, prije svega, vjera. Vjera u sebe i svoju ideju. Ljubav prema ljekovitom i aromatičnom bilju držala nas je cijelo vrijeme i gurala kroz razne izazove do kojih smo dolazili u poslovanju i koje smo zajedničkim naporima uspješno prevladavali i konstantno išli prema naprijed. Tvrtka se vrlo brzo specijalizirala za otkup, preradu i izvoz ljekovitog bilja, posebno kamilice. Postala je jedna od prvih koje su bez posrednika izvozile bilje u Njemačku, Italiju, Austriju, Mađarsku i ostale zemlje.
Otkud ljubav prema čaju?
– Ljubav prema čaju došla je sama od sebe, spontano. Naime, ja sam odrastao uz ljekovito bilje, uz čaj. Moja sestra i ja bili smo djeca kad su roditelji pokrenuli tvrtku i od tada je čaj bio naša svakodnevica. U obitelji smo često razgovarali o ljekovitom bilju, o čaju, o uzgoju bilja, njegovoj preradi o proizvodnji čaja. Strast i ljubav prema poslu širila se s roditelja na djecu. Kako smo rasli, tako su nas roditelji pomalo uključivali u posao, bez ikakve prisile. Jednostavno smo to zavoljeli od djetinjstva i u tom poslu smo se i mi pronašli.
Kojim se načelima vodite prilikom proizvodnje?
– Ideja vodilja u poslovanju su jednostavne četiri riječi: „Od polja do stola“. Prema tom je načelu organizirano poslovanje unutar Spider grupe. To je povezani poslovni sustav koji se sastoji od 5 kompanija. Svaka kompanija je specijalizirana za dio procesa unutar cjelokupnog proizvodno zaokruženog procesa. Uzgoj ljekovitog bilja na vlastitim površinama, suradnja s kooperantima, prerada i proizvodnja ljekovitog bilja, pakiranje te krovne usluge (laboratorij, kontrola kvalitete, prodaja, financije i dr.), poslovi su kojima se bave tvrtke članice grupacije, a sve zajedno odlično funkcionira i nadopunjuje se. Tako korisnicima naših proizvoda i usluga možemo jamčiti kvalitetu u svakom koraku proizvodnje od polja do stola.
Kako je na vaše poslovanje utjecala odluka da učvrstite suradnju s talijanskim Evertonom, ali i da od Atlantic Grupe preuzmete poslovanje čajevima koje je nekada vodila Cedevita?
– Nama je to partnerstvo vrlo značajno jer je dovelo do podjele odgovornosti i zaduženja. Oni su stavili fokus na proizvodnju privatnih robnih marki čija proizvodnja konstantno raste. U suradnji s Evertonom mi smo vodeći proizvođač za potrebe PL-a u kategoriji čajeva. S druge strane, sredstva dobivena ulaskom u društvo usmjerili smo u kupnju branda Naturavita. Tako smo osnažili vlastiti brand s kojim se borimo za drugu poziciju na hrvatskom tržištu.
Prilikom zadnjeg razgovora bili ste u procesu izgradnje nove tvornice u Kladarama. Kako se taj pothvat odrazio na poslovanje? Recite nam više o tehnologiji i kapacitetima proizvodnje te strukturi i broju zaposlenih?
– Novi pogon tvornice Herbarium otvoren je u prosincu 2019. godine, dakle, sad radi već punih godinu dana. Radi se o najmodernijoj tehnologiji u svijetu koja se bavi finalizacijom proizvodnje čajeva i korak je ispred konkurencije. Ovom tehnologijom pratimo svjetski trend u opremanju čajeva, a to je upotreba biorazgradive ambalaže te proizvodnja eko friendly proizvoda. Tako pakirani čajevi ne koriste celofan, najlon, metal i druge materijale koji nisu biorazgradivi. Nova tvornica prostire se na 4000 četvornih metara, a kapacitet proizvodnje podigli smo s 300 milijuna čajnih vrećica na godinu, na 500 milijuna. U novom pogonu Herbariuma zaposleno je 60-ak ljudi.
Odakle dolaze vaše sirovine? Uspijevate li sve potrebe zadovoljiti vlastitim uzgojem?
– Kad je riječ o sirovinama, u Hrvatskoj nabavljamo mali broj kultura, ali u velikim količinama. Godišnje otkupimo oko 1000 tona suhog bilja kamilice, od čega oko 95 posto dolazi s područja Podravine i Slavonije. Naša je proizvodnja snažno naslonjena na obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja u našem sustavu nalaze pouzdanog partnera za plasman i naplatu svojih roba. S ponosom mogu reći da Spider grupa u svojih 30 godina poslovanja nikada nije imala problema s dobavljačima niti smo ikada kasnili u ispunjavanju svojih obveza prema zaposlenicima ili državi. Tako stečeni kredibilitet olakšava nam sklapanje novih partnerstava i osigurava zadržavanje visoke kvalitete ukupnog poslovanja. Bilje koje ne proizvodimo na vlastitim poljima i u suradnji s kooperantima, nabavljamo s izvora. To je zapravo i jedini put ako se želi raditi za najveće svjetske igrače – biti prisutan na izvoru sirovina. Pojedine vrste bilja tako dolaze iz Indije, Nigerije, Sudana, Senegala i drugih egzotičnih područja.
S obzirom na to da ste proizvođač PL-a za velike trgovačke lance poput Aldija, Lidla, Coopa i Hofera, kakva vam je strategija poslovanja, to jest koliki dio vašeg poslovanja čini izvoz, a koliki plasman na domaćem tržištu?
– Ukupno godišnje prerađujemo oko 2000 tona ljekovitog bilja, pri čemu oko polovice te količine kao dobavljači plasiramo prema renomiranim tvornicama čajeva diljem svijeta, dok druga polovica ide prema našoj tvrtki Herbarium koja finalizira proizvodnju odnosno proizvodi gotove čajeve, ponajviše privatne marke europskih maloprodajnih lanaca. Izvozimo u pedesetak zemalja svijeta, u sve zemlje regije, u SAD, Kanadu, Australiju, Južnu Koreju, Keniju, Japan, Tajvan i u većinu zemalja Europske unije. Prošle godine u izvoz je otišlo oko 60 milijuna kuna, dok ove godine očekujemo značajan rast.
Koja je priča iza branda Naturavita? Recite nam nešto više o samom asortimanu i linijama konzumnih i funkcionalnih čajeva.
– S brandom Naturavita prisutni smo na pet tržišta među kojima su nam najvažnija Hrvatska i Bosna i Hercegovina, a tu su još i Sjeverna Makedonija, Crna Gora i Kosovo. Asortiman čajeva čine klasični biljni čajevi, voćni čajevi, čajevi u rinfuzi te čajevi koji svake godine imaju najveći rast, a to su funkcionalni čajevi. To su čajevi koji svojim svojstvima pridonose nekoj određenoj funkciji organizma. Unutar linije funkcionalnih čajeva nalazi se 5 vrsta – Balance, Boost, Breathe, Detox i Slim, za opuštanje i lakši san, za poboljšanje energije, kao pomoć za dišne puteve, za detoksikaciju organizma ili kao pomoć pri mršavljenju. Namijenjeni su svima onima koji vode brigu o prehrani te uravnoteženom načinu života i koji uživaju u blagodatima čaja tijekom cijele godine, a ne isključivo u zimskom periodu.
Planirate li daljnje inovacije i proširenja asortimana?
– Želimo biti inovativni, nuditi nove proizvode, kreirati nove kombinacije raznih okusa. Ideja imamo i konstantno radimo na testiranjima kako bismo dobili idealnu čajnu mješavinu koja će zadovoljiti i kvalitetom, a i okusom. Uz to radimo i na testiranjima postojećih okusa čajeva kako bismo ih unaprijedili, dodali im vrijednost te ponudili svojim potrošačima. Naturavita je prošle godine predstavila redizajn čajeva cjelokupnog asortimana, a velika je novost i to da su svi čajevi od sada pakirani u biorazgradivu ambalažu. Kutijice su od papira, od sada bez celofana, dok su filtar-vrećice pojedinačno upakirane u nove, papirnate aroma omotače koji čuvaju svježinu okusa, mirisa te učinkovitost samog napitka.
Zašto je važna domaća proizvodnja?
– Osim utjecaja na BDP zemlje, domaće proizvodne tvrtke veliku važnost imaju u manjim sredinama kao što je naša. Naš poslovni uspjeh neodvojiv je od kraja u kojemu poslujemo i od ljudi koji u njemu žive. Zbog toga u svakoj prilici nastojimo dati svoj doprinos razvoju lokalne zajednice jer ipak je to općina u kojoj živimo i radimo, u kojoj žive naši zaposlenici i njihove obitelji te surađujemo s brojnim kooperantima s ovog područja. Kao najveći poslovni subjekt na tom području trudimo se učiniti sve što je u našoj moći da unaprijedimo ne samo gospodarski, nego i društveni život kroz brojne humanitarne aktivnosti, sportske donacije i kulturne aktivnosti.
(instore.hr)